
Små gruppe-arbejder giver bedre forelæsnings-dynamik
Jesper Gaarskjær,
Underviser på Journalistuddannelsen
Kortvarige gruppe-opgaver online kan give bedre spørgsmål og kommentarer fra deltagerne, end man normalt får ved en fysisk forelæsning
Halvanden times forelæsning for udenlandske studerende om “The Danish media landscape” i deres introduktionsuge.
“Der var flere af de studerende, der bød ind i plenum, end jeg er vant til ved den normale forelæsning, hvor de typisk er mere stille. Det gav god respons.”
Jesper har holdt denne forelæsning flere gange før. Den handler om de danske nyhedsmedier og mediemarkedet.
I den online version sendte han de studerende i grupper på 4–5 personer via Zooms “breakout rooms”. Grupperne blev sammensat tilfældigt, men han styrede størrelsen. Hver gruppe fik ét simpelt spørgsmål ad gangen og kun 5 minutter til at diskutere det. F.eks.:
“Hvad ved I om det danske mediemarked?”
Han fremhæver som en klar fordel, at de studerende allerede havde mødt hinanden fysisk tidligere i ugen. Det gjorde dem mere fortrolige, og derfor kom samtalen hurtigere i gang. Ved en anden session for et hold, der ikke havde mødt hinanden fysisk, faldt dynamikken hurtigt.
“Fordi de havde mødtes, var de mere fortrolige og gik hurtigere i gang med opgaven.”
Små gruppearbejder giver dynamik – også fysisk
Jesper tager erfaringen med sig videre til fysiske forelæsninger:
- Flere små spørgsmål.
- Ét spørgsmål ad gangen.
- Kortere tid (5–10 minutter).
- Dropper de lange 20-minutters drøftelser med mange spørgsmål.
“Når jeg skal mødes med dem i tilsvarende undervisning, vil jeg også fysisk lave små gruppe-arbejder. Og med små spørgsmål, og ét spørgsmål ad gangen.”