Formål
I situationer, hvor du ikke kan gennemføre tilstedeværelsesundervisning, kan du afvikle et webinar, hvor du og de studerende kan interagere via chat-funktion. Hvis du optager webinaret, har de studerende mulighed for at vende tilbage til indholdet.
Du finder en gennemgang af, hvordan du kan sætte webinaret op med Office Teams her
Her følger nogle gode råd og ting du skal være opmærksom på, når du laver webinarer med en gruppe studerende.
Instruktioner
Forberedelse
Din egen forberedelse:
- Test teknik og udstyr
- Har du holdt webinaret tidligere, så gense feedbacken efter sidste webinar og tilret det aktuelle webinar
- Lav og print en disposition med stikord
- Send reminder om webinaret (fx to dage før afvikling)
- Hvis du skal vise noget på delt skærm: Indstil din mus/cursor til ‘forstørret’. Se din computers Indstillinger > Øget tilgængelighed > Mus > Markørstørrelse
- Hvis du skal vise video- eller lydeksempler, er det en god idé at have links parat, som du kan kopiere ind i chatten
- Det er en god idé på forhånd at lave aftale med en kollega, der kan styre chatten
Forberedelse ift. deltagerne:
- Beskriv forudsætninger – også de tekniske
- Om du optager webinaret
- Hvor og hvornår du deler webinaret
- Minimum/maksimum antal deltagere (Teams har online møder 200 deltagere som maksimum)
Afvikling
Under webinaret
Sluk evt. deltagernes mikrofon – eller bed dem om at selv gøre det. Du kan se om de er slukkede, ved at se alle deltagerne i mødet. Du kan klikke på hver enkelt og slukke – eller slukke alle på én gang.
- Byd ‘velkommen’, fortæl hvornår og hvor længe du svarer på spørgsmål (fx umiddelbart efter eller i løbet af webinaret).
- Tal klart og tydeligt, men ikke så langsomt, at deltagerne falder i søvn eller føler sig talt ned til.
- Hvis du skal vise lyd- eller videoeksempler fungerer det bedst at kopiere links ind i chatten og lade de studerende selv se dem. Det fungerer bedre end at vise dem over delt skærm.
- Sig ‘tak for deltagelsen’ og fortæl hvor man kan finde materialer, evt. det optagede webinar o.l. som afslutning.
Vær ikke bange for at ”skære det ud i pap”
- Gør det klart fra starten, hvad webinaret handler om
- Afvikl webinaret
- Afslut med en opsamling på hvad webinaret har handlet om
Skab pauser (efter 12-15 min)
- Hent kaffe
- Stil spørgsmål
- Tænk over svar på mine spørgsmål
Afrunding
Efter webinaret
- Send link til det optagede webinar, så deltagerne kan enten gense pointerne eller måske dele det med andre.
- Annoncér og link til evt. kommende webinarer.
- Send en lille evaluering til deltagerne, fx som Office Forms. Her kan en gangske kort evaluering give dig vigtig feedback til forbedringer.
Hent en samlet oversigt over før, under og efter webinaret: Webinar-før-under-efter
Anbefalede værktøjer
Dette indhold er adgangskodebeskyttet. For at se det, indtast venligst din adgangskode nedenfor: Adgangskode:
Jeanna Lundmarts 19, 2025
tools_dmjx_dkseptember 22, 2021

DMJX-undervisere deler deres refleksioner over didaktiske greb og andre erfaringer, som er affødt det gigantiske bespænd med online undervisning under Covid19. De er alle blevet…
Annegrete Skovbjergseptember 3, 2021

DMJX-undervisere deler deres refleksioner over didaktiske greb og andre erfaringer, som er affødt det gigantiske bespænd med online undervisning under Covid19. De er alle blevet…
Annegrete Skovbjergaugust 26, 2021

DMJX-undervisere deler deres refleksioner over didaktiske greb og andre erfaringer, som er affødt det gigantiske bespænd med online undervisning under Covid19. De er alle blevet…
Annegrete Skovbjergaugust 11, 2021

DMJX-undervisere deler deres refleksioner over didaktiske greb og andre erfaringer, som er affødt det gigantiske bespænd med online undervisning under Covid19. De er alle blevet…
Annegrete Skovbjergaugust 2, 2021

Et vidensnotat fra Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) gennemgår 10 centrale spørgsmål om peerfeedback på baggrund af internationale forskningsopsamlinger. Notatet er tænkt som et bidrag til de…
tools_dmjx_dkjuli 5, 2021
tools_dmjx_dkjuni 29, 2021

DMJX-undervisere deler deres refleksioner over didaktiske greb og andre erfaringer, som er affødt det gigantiske bespænd med online undervisning under Covid19. De er alle blevet…
Annegrete Skovbjergjuni 29, 2021

DMJX-undervisere deler deres refleksioner over didaktiske greb og andre erfaringer, som er affødt det gigantiske bespænd med online undervisning under Covid19. De er alle blevet…
Annegrete Skovbjergjuni 23, 2021

DMJX-undervisere deler deres refleksioner over didaktiske greb og andre erfaringer, som er affødt det gigantiske bespænd med online undervisning under Covid19. De er alle blevet…
Annegrete Skovbjergjuni 18, 2021

DMJX-undervisere deler deres refleksioner over didaktiske greb og andre erfaringer, som er affødt det gigantiske bespænd med online undervisning under Covid19. De er alle blevet…
Annegrete Skovbjergjuni 10, 2021

Poul Thøis Madsen, lektor ved DMJX, har haft store og ikke specielt positive erfaringer med at anvende multiple choice som del af en forelæsning. Det…
tools_dmjx_dkfebruar 16, 2021

Skab interaktion med de studerende i online- eller tilstedeværelsesundervisning ved brug af undersøgelse, afstemning eller quiz.Ved brug af værktøjet AhaSlides skal du gøre spørgsmål og…
tools_dmjx_dkfebruar 11, 2021

Undersøgelse, quiz & wordcloud er blot nogle af de aktiviteter du kan bringe ind i undervisningen med AhaSlides. Hvad enten det handler om online- eller …
tools_dmjx_dkfebruar 11, 2021

Ét klasselokale, fire dage om ugen fra kl 9-14, 50 studerende og en underviser, 10 ECTS på seks uger. Det var rammerne om undervisningen i…
tools_dmjx_dkfebruar 11, 2021
Derfor denne case - hvad kan vi lære af den og bruge fremadrettet i undervisning fysisk eller online. Hvilke didaktiske oplevelser handler det her om?Hvem…
tools_dmjx_dkseptember 10, 2020
Kortvarige gruppe-opgaver online kan give bedre spørgsmål og kommentarer fra deltagerne, end man normalt får ved en fysisk forelæsning.Jesper Gaarskjær, underviser på Journalistuddannelsen Halvanden times…
tools_dmjx_dkseptember 10, 2020

Videncentret arbejder med at udvikle og formidle viden om e-læring i uddannelsessystemet. På centrets hjemmeside finder du metoder, modeller og informationer om projekter, der omhandler…
tools_dmjx_dkjuli 5, 2020

Lav en aktivitet, hvor de studerende trænes i refleksion og kritisk tænkning gennem en faglig diskussion. Online diskussionen kan give mulighed for at flere kommer…
tools_dmjx_dkmarts 25, 2020