[vc_row type=”full_width_background” full_screen_row_position=”middle” scene_position=”center” text_color=”dark” text_align=”left” top_padding=”8%” bottom_padding=”8%” overlay_strength=”1″ shape_divider_position=”bottom”][vc_column column_padding=”no-extra-padding” column_padding_position=”all” background_color_opacity=”1″ background_hover_color_opacity=”1″ column_link_target=”_self” column_shadow=”none” column_border_radius=”none” width=”1/6″ tablet_width_inherit=”default” tablet_text_alignment=”default” phone_text_alignment=”default” column_border_width=”none” column_border_style=”solid”][/vc_column][vc_column column_padding=”no-extra-padding” column_padding_position=”all” background_color_opacity=”1″ background_hover_color_opacity=”1″ column_link_target=”_self” column_shadow=”none” column_border_radius=”none” width=”2/3″ tablet_width_inherit=”default” tablet_text_alignment=”default” phone_text_alignment=”default” column_border_width=”none” column_border_style=”solid”][vc_column_text]Med ABC-metoden har du et effektivt værktøj til at designe et undervisningsforløb, som tager afsæt i de studerendes læring og samtidig leverer input til varierede studieaktiviteter. Metoden er udviklet til undervisere, der skal planlægge nye forløb eller omlægge eksisterende til mere blendede forløb. Men den er også velegnet til at give et eksisterende forløb et service-tjek.[/vc_column_text][vc_column_text]Uddannelsesinstitutioner i ind- og udland er udfordret af mangel på viden, kompetencer og tid, når det gælder udvikling af mere blendede undervisningsforløb og brug af digitale teknologier i undervisningen.
På University College of London har en gruppe undervisere udviklet en metode til at imødekomme netop disse udfordringer. ABC-metoden giver mulighed for at et underviserteam på 90 minutter kan lave skitsen til et undervisningsforløb, der i større eller mindre grad inddrager digitale redskaber til at understøtte de studerendes læring.
Tager udgangspunkt i den studerende
ABC-metoden går i korte træk ud på, at et underviserteam tager afsæt i læringsmål og tilrettelægger et forløb i skitseform med forskellige analoge eller digitale studieaktiviteter. Undervisningsforløbet kan strække sig over én enkelt dag til flere måneder. Teamet diskuterer og planlægger, hvordan forløbet skal tilrettelægges, så de studerende møder en varieret undervisning og med inddragelse af digitale teknologier, der passer til aktiviteten.[/vc_column_text][image_with_animation image_url=”6964″ alignment=”” animation=”Fade In” border_radius=”none” box_shadow=”none” max_width=”100%”][vc_column_text]Teamet starter med at diskutere mixet af studieaktiviteter, før de vender kortene om og snakker om analoge og digitale metoder.
Hvad inderholder god undervisning?
ABC-metoden er udviklet på baggrund af Professor Diana Laurillards arbejde med at forstå undervisning i et design-perspektiv. I bogen Teaching as a Design Science tager Laurillard afsæt i eksisterende læringsteorier og kommer med sit bud på, hvordan man kan designe undervisningsforløb og kontinuerligt udvikle dem i samarbejde med kollegaer.
Design-skitsen forfines og afprøves
Efter den 90 minutter lange workshop har du som underviser/team en skitse, du kan arbejde videre med, forfine og afprøve i praksis. Er I flere om planlægningen er kortene og storyboardet lige til at hænge op, så det er let at vende tilbage til.[/vc_column_text][image_with_animation image_url=”6965″ alignment=”” animation=”Fade In” border_radius=”none” box_shadow=”none” max_width=”100%”][vc_column_text]
Prøv metoden sammen med en eller flere kolleger
Netop fordi ABC-metoden er tænkt som en stram, rammesat og effektiv workshop, er det overskueligt at trække den ind som en del af undervisningsplanlægningen. Har du lyst til at afprøve den på et forløb sammen med en eller flere kolleger, kan du kontakte Annegrete Skovbjerg: as@dmjx.dk
Her finder du ABC-materialet oversat til dansk[/vc_column_text][/vc_column][vc_column column_padding=”no-extra-padding” column_padding_position=”all” background_color_opacity=”1″ background_hover_color_opacity=”1″ column_link_target=”_self” column_shadow=”none” column_border_radius=”none” width=”1/6″ tablet_width_inherit=”default” tablet_text_alignment=”default” phone_text_alignment=”default” column_border_width=”none” column_border_style=”solid”][/vc_column][/vc_row]