Screencasts hvor du optager din skærm, lyd af dig der taler og evt webcam af dig selv, kan bruges til forskellige formål i din undervisning.
For eksempel kan du lave skærmoptagelser af oplæg i forbindelse med flipped learning, hvor de studerende har sat sig ind i fagligt stof inden de møder op til undervisningen, og den i højere grad kan bruges til at arbejde med stoffet.
Skærmoptagelser kan også bruges til at give feedback på opgaver, hvor du viser opgaven på skærmen, mens kommenterer og optager dette, så de studerende får feedback i form af video. Denne metode kan også bruges ved peer feedback, hvor de studerende screencaster deres feedback.
De studerende kan samarbejde om at tilegne sig viden ved fx i grupper at arbejde med forskellige tekster, som de skal fremlægge for hinanden ved at screencaste væsentlige pointer.
Det er vigtigt at lyden er god på dine screencasts. Derfor skal du sidde et sted uden baggrundsstøj og hvis du arbejder med screencasts, der skal kunne bruges som et mere fast element i din undervisning, er det en god idé at have en ekstern mikrofon sat til din computer.
Der findes mange programmer til skærmoptagelser. Her kommer et par stykker, der kan noget forskelligt:
Screencast-O-Matic
Dette program til skærmoptagelser er gratis, hvis du optager mindre end 15 minutter og ikke har brug for at redigere det efterfølgende. Du kan lave optagelse og upload i en arbejdsgang. Gratis versionen betyder at studerende kan bruge det samme program. Betalingsversionen giver mulighed for redigering, indsættelse af pile mm i videoen.
Se instruktionsvideoen her:
QuickTime Player
QuickTime kan også bruges til skærmoptagelser, hvor du ikke har brug for at redigere andet end i enderne. Fordelen ved Quicktime er, at afspilleren i forvejen ligger under programmer, hvis du har en Mac computer. Her er en videoinstruktion: